РІВНЕНСЬКА МІСЬКА РАДА
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ
НАКАЗ
05.01. 2016р. м. Рівне № 06-осн.
Про
державну атестацію дошкільного навчального закладу
ясел-садка компенсуючого типу № 35
з вадами зору
Рівненської міської ради
Відповідно до законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Порядку державної атестації загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30.01.2015 № 67, враховуючи результати проведеної атестаційної експертизи та висновок атестаційної комісії, на підставі протоколу № 4 засідання атестаційної комісії з проведення атестаційної експертизи навчальних закладів від 28.12.2015р.
НАКАЗУЮ
1.Визнати дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) компенсуючого типу
(спеціальний) № 35 з вадами зору Рівненської міської ради атестованим.
2.Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Начальник управління освіти Василь Харковець
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
дошкільного навчального закладу
ясел – садка компенсуючого типу № 35
для дітей з вадами зору
на державну атестацію 2015 року
Дошкільний навчальний заклад знаходиться
в підпорядкуванні управління освіти виконавчого комітету Рівненської
міської ради.
Введений в експлуатацію в 1974 році .
У закладі
функціонує 10 груп, з них: 2 групи раннього та 8 груп дошкільного віку.
Групи укомплектовані понад норму
з урахуванням порушень зору і
віку дітей .
Станом на 1 грудня 2015 року
списковий склад становить - 150
дітей (згідно
наказу Міністерства освіти і науки України N 128 від 20.02.2002 р. Нормативи
наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу,
класів спеціальних загальноосвітніх шкіл
(шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх
навчальних закладів усіх типів .
Додаток 1 : на одну групу: сліпих
- 6 дітей; з косоокістю,
амбліопією, зі зниженим зором – 10 дітей).
Кількість дітей понад норму становить :50%.
Причина : наявна тенденція
до зростання чисельності дітей з важкими вадами зору.
Заклад в повній мірі забезпечений педагогічними кадрами та обслуговуючим персоналом . Трудовий колектив налічує 66
чоловік. З них 32 педагоги.
Мають вищу освіту – 76 % .
Із них: вищу спеціальну - 63 %
(20 педагогів) ;вищу дефектологічну освіту - 13% (4 педагога ) ; середню спеціальну 24% (8 педагогів) .
За результатами
атестації 2015 року: мають
вищу категоріїю- 22% ( 7 педагогів) ;
І категорію - 28%
(9 педагогів) ;
ІІ категорію – 3%
(1педагог) ;
спеціаліст- 47
% (15педагогів) ;
2 педагогам присвоєно педагогічне
звання.
Потрібно відмітити , що збільшилась
кількість педагогів з кваліфікаційною
категорією «спеціаліст» - на 18 %
причина : поповнення педагогічного колективу молодими кадрами і на 3 %
збільшилась кількість педагогів,
що мають педагогічне «звання» .
Зважаючи на те, що
закладу потрібен педагог, який володіє
глибокими
педагогічно-дефектологічними
знаннями, здатний до роботи в
умовах садка спеціалізованого типу здобувають вищу професійну освіту 5
молодих педагогів.
Упродовж
2011-2015рр. робота педагогічного колективу
була спрямована на реалізацію
науково-методичної
теми :
збереження та зміцнення фізичного,
психічного, соціального та духовного здоров’я дітей з порушенням зору шляхом поєднання медичних засобів,
оптимальної системи педагогічних
впливів, соціально-психологічної реабілітації, взаємодії суспільного та родинного виховання.
Важливою
складовою корекційно – освітнього
процесу є методичний
супровід, що має цілісну систему дій і заходів, спрямованих на
оновлення змісту освітньої діяльності, впровадження інновацій , підвищення
кваліфікації та професійної майстерності кожного педагогічного працівника.
Вдосконаленню педагогічної майстерності,
розвитку професійної компетентності та
зростанню сприяло проведення методичних заходів з
використанням авторських
мультимедійних презентацій,
медіатекстів за принципом «перевернутої
піраміди» , це :
семінар –
практикум « Формування інноваційного
простору в дошкільному закладі компенсуючого типу » -2013 рік
методичний ринг :
«Педагогічна майстерність вихователів»-
2014рік.
інтерактивний
навчальний семінар : «Права дитини- обов’язок дорослого» - 2014 рік
майстер-клас
: «Використання інтерактивних методик
під час вивчення методу проектів» - 2014рік
практично-теоретичний
семінар : «Забезпечення оптимальних умов
для системної, комплексної корекції, розвитку і виховання
зороводепривованих дітей» - 2014 рік
творча майстерня
для педагогів « Українська народна іграшка, як засіб пізнання навколишнього світу»-2015 рік
семінар-практикум : «Шляхи ефективної взаємодії зрячого зі
сліпим» –
2015 рік
В дошкільному
закладі діяли консультпункти :
для практичних
психологів міста з питань використання
інтерактивних методів ….- протягом
2012-2014 років та
для вихователів дошкільних закладів загального типу з питань організації роботи з дітьми, що мають вади зору – протягом
2013-2015років.
На базі закладу були проведені :
семінар для
вихователів-методистів з питань
впровадження ІКТ - 2013ік
семінар для вчителів – дефектологів дошкільних закладів міста - 2014рік
методоб»єднанняі для музичних керівників міста з теми «
Музикознавчі ігри» – 2014 рік
майстер-клас
для молодих вихователів міста :«Використання ІКТ в
освітньо-виховному процесі » - 2015рік
засідання
слухачів курсів педагогіки , психології корекційної освіти РОІППО – протягом 2013-2015
років .
Невід’ємною складовою
управлінської, методичної,
педагогічної діяльності стало використання інноваційних, інформаційно-комп’ютерних технологій.
Найбільш
результативними були:
методика Миколи Зайцева
«Столік», раннього читання-80%;
методика Людмили Шульги «Розвиток творчих здібностей на заняттях з
малювання» -63%;
методика Вероніки Шернборн « Розвиваючий
рух» -64%;
методика Вільяма
Бейтса «Корекція та відновлення
зору без окулярів» -53%;
методика
Глена Домана інтенсивного інтелектуального та фізичного
розвитку -90%;
методика зорових траєкторій Євгена
Аветісова-57%;
методика Володимира
Базарного «Навчання в режимі сенсорної свободи та психомоторної розкутості » - 85%.
метод ейдетики
- інноваційний метод розвитку пам’яті
, образного мислення –-87% , а також:
мультимедійні презентації власного наробку , елементи
корекційно – розвиткових
комп’ютерних презентацій та програм : „Вундеркінд з пелюшок” , „
Пізнайко” , „Уроки тітоньки Сови” - 55% педагогів
тощо.
І як результат: зросла фахова майстерність педагогів на 12% (4 педагога), рівень оволодіння інформаційно-комп»ютерними 76% (25
педагогів)
та інноваційними технологіями за останні 3 роки
збільшився на 21 % ( 7 педагогів).
Садочок – це простір для дітей з вадами зору: тут вони готуються до
подальшого життя, повноцінно живуть .
Освітня підготовка дошкільнят здійснювалась за Базовим
компонентом дошкільної освіти , програмами для дітей з вадами зору
рекомендованими Міністерством освіти і науки
України.
З метою забезпечення якісної взаємодії членів міждисциплінарної команди
чітко визначили основні
напрямки діяльності закладу , це:
-
Лікувально- відновлювальний;
-
Корекційно-розвитковий ;
-
Фізкультурно- оздоровчий;
-
Освітньо-виховний;
-
Музично- ритмічний;
-
Національно-патріотичний;
-
Інформаційно- консультативний.
Коротко зупинюсь на кожному з них .
Лікувально-відновлювальний напрямок :
Згідно призначень лікаря – офтальмолога в
плеоптоортоптичному кабінеті 86
дітей зі складними
порушеннями зору , 35 слабозорих дошкільнят , 8
дітей – з інвалідністю по зору отримують
лікування на
офтальмологічних апаратах, які наявні в
повному обсязі.
І як результат у дітей дошкільного віку
підвищилась гострота зору - на 14% ;
розвинулись резерви акомодації - на 16 % ;
зменшився кут косини – на
5 % .
Ефективними
помічниками в лікуванні зорових порушень
було і використання
комп»ютерних програм
офтальмологічного напрямку такі як :« Релакс», «Квітка», «Страбізмус» , «
Шульте» , які сприяли :
розвитку
координації роботи очей, сприйняттю зорового образу–
у 26% дітей
формуванню
фіксації погляду , співдружності
діяльності обох половин зорового
аналізатора – 46%;
розширенню діапазону
бінокулярного зору, злиття парних
зображень у
бік зведення та розведення зорових осей – 34% ;
активізувалась вазомоторна
діяльність , розвинулась конвергенція і
акомодація- у 24 % дітей.
Корекційно- розвитковий напрямок:
Провідна
роль в організації та проведенні
корекційно-розвиткової роботи належить
тифлопедагогам, вчителям- .логопедам ,
практичному психологу.
На підґрунті психологічних ,
розумових, мовленнєвих особливостей , враховуючи ступінь відставання в розвитку , дефектологам вдалося підібрати найбільш
ефективні шляхи впливу на розвиток слабозорих і незрячих дошкільнят .
Робота тифлопедагогічної служби була спрямована на корекцію і компенсацію первинних і вторинних
порушень, дорозвиток навичок, знань та умінь за розділами спецпрограми для дітей з
вадами зору.
Використання методів
тифлокорекції,
компенсаторно-корекційного впливу,
технологій, соціально - реабілітаційної
роботи сприяло повній
корекції і компенсації полісенсорних порушень у 28% дошкільнят та частковій компенсації у
незрячої дитини.
Складний з усіх поглядів контингент є
діти – логопати, що мають вади зору
.
Враховуючи таку
своєрідність вчителі – логопеди
працювали за такими принципами:
облік первинних і вторинних дефектів;
опора на
підлягаючі збереженню аналізатори, компоненти мовленнєвої діяльності , створення полісенсорної основи;
корегуюче
навчання;
облік рівня
сформованості мовлення і структури
мовленнєвого порушення;
формування
всебічних уявлень про оточуюче середовище з опорою на різні форми вербальної і
невербальної діяльності;
облік новизни,
об”єму наростаючої складності вербального матеріалу.
І як результат у 77% дітей
старшого дошкільного віку виправлено та у
20% - покращено - диференціація і вимова звуків у складах, словах,
фразах, реченнях, словосполученнях тощо .
Робота практичного психолога
ґрунтувалась на принципах
спеціальної дидактики. Діти раннього і
дошкільного віку охоплені: груповою
психодіагностикою 33 % (51 дитина); індивідуальною роботою 67% (99
дітей); корекційно
- розвивальною – 69 % (108 дітей). Завдяки використанню : методу
експресивної терапії ( встановлення вербального і невербального контакту з дитиною через корекційно-розвиткові ігри ) ; психокінесіологічної гімнастики
( заспокійливі етюди з використанням симетричих
рухів тіла ) ; кінезіології ( розвиток
головного мозку дітей через рух
); піскотерапії ( розвиток
тактильно-кінестетичної
чутливості); казкотерапії .
у 88 % дітей дошкільного віку
розвинулись психічні процеси,
у 12 % ( з 35% наявних) - понизився рівень
тривожності ,
у 93% дітей значно підвищився рівень пам’яті та мислення .
Але в силу
психофізіологічних особливостей дошкільнят з вадами зору проблемним
залишається розвиток довільної уваги .
Взаємодія педагогів закладу з вчителями НВК № 12, ЗОШ № 22, 13, „Гармонія” (спільні бесіди у вигляді діалогу ,
відвідування уроків за
науково-методичним проектом «Інтелект України» , участь у педагогічних нарадах,
батьківських зборах), сприяла тому, що 78%
- 6-7 річних дітей з важкими
порушеннями зору готові до
інклюзивного навчання в загальноосвітніх школах , класах , що працюють за проектом «Інтелект
України» , про що свідчать результати
обстежень дефектологічної,
педагогічної служб закладу , висновки ПМПК міста (травень, 2015р. )
Фізкультурно-оздоровчий напрямок
Корекція
фізичного здоров»я дітей з вадами
зору завжди була і залишається одним із пріорітетів закладу
.
У роботі з зороводепривованими дошкільнятами
використовувались:
кінезорефлексотерапія,
точковий масаж ,
сухий масаж
натуральною рукавичкою,
ходьба по
сольових, корекційних , ребристих доріжках,
спелеотерапія з використанням соляних ламп ,
гімнастика з елементами йоги;
вправи на
корекційних м»ячах та у кульковому
басейні сухого масажу ;
офтальмотренажі,око
аеробіка, пальмінг .
І як результат:
86%
зороводепривованих дошкільнят
досягли відповідного рівня
розвитку основних рухів, фізичних якостей (швидкості, точності, витривалості,
рівноваги), навчились орієнтуватись в просторі, мають зкоординовані рухи …
Освітньо-виховний напрямок:.
Використовуючи найдієвіші методи і засоби в роботі з дітьми , що мають порушення зору, а саме : спостереження,
обстеження, екскурсії, корекційно- розвиткові ігри, вправи з натуральними об’єктами, рельєфними
зображеннями вихователі
реалізовували освітньо - виховні завдання дошкільного етапу розвитку слабозорих
дітей завдяки чому : покращився
мовленнєвий розвиток; діти
навчились розв’язувати
проблемно-ігрові та пошукові ситуації з математики , зріс рівень зображувальних
умінь у дітей старшого дошкільного віку на 2%, у дітей
середнього дошкільного віку- на
6%
Музично-ритмічний напрямок :
Вдало чергуючи домінантні, комплексні, інтегровані,
тематичні види діяльності музичні
керівники закладу спонукали
дошкільнят з вадами зору до самостійних
дій. У 28% дошкільнят середнього і старшого віку
розвинулись компенсаторні здібності, а саме:
почуття ритму, тембровий і
динамічний слух, голос, темп.
Національно-патріотичний напрямок :
Кожен день у закладі
розпочинається з виконання
Державного Гімну України.
Вміле
використання напрямків національно -
патріотичного виховання
сформувало у 93% дітей
національні почуття, елементи національної свідомості.
Інформаційно-консультативний напрямок.
Професійне консультування з питань ранньої
дефектологічної , педагогічної корекції
забезпечило
батькам можливість усвідомленого
вибору форми для здобуття
дошкільної освіти .
З метою обміну
досвідом продовжували безпосередні контакти та партнерські
зв’язки:
з центром
реабілітації дітей з особливими
потребами м. Хелєнов країна Польща;
навчально-реабілітаційним
центром «Левеня» для дітей з вадами зору м. Львів;
з
Всеукраїнською громадською організацією
для людей з інвалідністю по зору
«Генерація успішної дії»;
Клеванською
спеціальною загальноосвітньою школою-інтернат
№ 1 для дітей з вадами зору…
Педагоги закладу
ділились досвідом роботи і у фахових виданнях, надрукованні статті:
Ø Аналіз роботи
дитсадка за рік –
Ø завідувач Т.Грицак
, журнал «Палітра педагога» № 1 - 2013 рік.
Ø «Розвиток
фонематичного аналізу та синтезу» -
вчитель-логопед Р.Майструк , журнал «Дефектолог» №7 -
2013р. .
Ø Організація
корекційно – компенсаторної роботи в умовах
дошкільного закладу компенсуючого
типу для дітей з вадами зору – завідувач Т.Грицак , посібник «Вісник № 15» кафедри педагогіки,
психології, корекційної освіти РОІППО –
2014рік.
Ø Корекційна робота з дітьми – логопатами з
використанням ІКТ -
вчителі – логопеди М.Щурук, Р.Майструк , журнал «Дефектолог» № 1- 2015 рік
.
Ø Логопедичні п’ятихвилинки – вчитель-логопед Р.Майструк, журнал «Дефектолог» № 7 - 2015
рік.
Ø Рельєфні
пікторгами у роботі із
зороводепривованими дітьми- тифлопедагог
К.Петрович, журнал «Дефектолог» № 9 – 2015
рік.
Ø Практична
логокорекційна діяльність за тематичними циклами з зороводепривованими
дошкільниками –
вчитель-логопед Р.Майструк , , посібник «Вісник № 15» кафедри
педагогіки, психології, корекційної освіти
РОІППО – 2015 рік.
Брали участь :
у Міжнародному
семінарі країни Польща
місто Сероцьк - 2012 рік
засіданні колегії
управління освіти з питань використанням
ІКТ- 2013 рік
у 37 спеціалізованій виставці
« Міжнародна індустрія оптики» м. Київ.,де мали
можливість ознайомитись з сучасною офтальмологічною апаратурою та поповнити плеоптоортоптичний кабінет офтальмологічними апаратами
«АСО», «Вакуумні окуляри» – 2013рік.
Всеукраїнському семінарі «Аутизм-Європа» з теми : «Проблеми та досягнення в сфері аутизму в світі та
Україні»- 2014 рік.
науково-практичній конференції за участі Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» -2014р.
колегії
управління освіти з питань
впровадженння науково-педагогічного проекту «Інтелект України» - 2015 рік
у заході
Всеукраїнської громадської організації для людей з інвалідністю по зору «
Генерація успішної дії» , де
представили тактильні книги HAND MADE для використання в роботі з слабозорими і незрячими дітьми -
2015рік
науково – дослідній роботі
з питань інклюзивної освіти при
РОІППО – протягом 2012-2015рр.
Результатом якісної
роботи усіх категорій працівників дошкільного закладу стали
нагороди різного ступеня :
Ø Кращий дошкільний навчальний заклад міста за напрямом:
«Впровадаження інформаційно-комп»ютерних технологій» - 2012 рік.
Ø ІІІ місце в
обласному конкурсі «Дошкільний
навчальний заклад майбутнього»- 2012 рік.
Ø ІІ місце в обласному конкурсі
« Кращий Інтернет-сайт » - 2012 рік.
Ø
за рейтингом
Інтернет-порталу освітніх закладів України «100
кращих ДНЗ України» - 2015 рік нагороджені грамотами :
Ø у номінаціях:
Ø IVмісце «Кращий логопедичний кабінет»;
Ø VIII місце«Краща музична зала» ;
Ø IV місце «Кращий кабінет завідувача»
Ø Нагороджені дипломом фестивалю ранкової зарядки «Рух заради здоров'я» - 2015
рік ;
Ø грамотами Всеукраїнського конкурсу
спільної акції педагогів, батьків та дітей «Посади дерево» - 2015
рік ;
Ø грамотами
РОІППО за наукові досягнення,
результативність науково – методичних досліджень і розробок - 2015
рік
у номінаціях :
-«Менеджер науки» - завідувач Т.Грицак,
-«Кращий педагог – дослідник року» - тифлопедагог І.
Гринчук,
-«Кращий психолог- дослідник року»- практичний психолог
І.Стрельбіцька.
Ø зайняли ІІ місце в обласному конкурсі « Ярмарка
педагогічної творчості» – 2015 рік
у номінації:
-«Спеціальна освіта» -
вчитель-логопед Р.Майструк .
Лауреати
Всеукраїнських
конкурсів :
«Творчий учитель – обдарований учень» - 2013р.
«Дні здоров»я у ДНЗ» - 2013р.
« У дитячому садочку , як барвистому віночку» - 2013 рік ,
Міського конкурсу:
«Ярмарка педагогічних знахідок педагогів ДНЗ
міста» - 2015 рік
Упродовж 2011 –
2015 років з міського бюджету було
виділено 198 тисяч 600 гривень, які
використані :
на заміну:
вікон
на теплозберігаючі, балконних дверей,
газових плит на електричні
придбано:
пральну машину «BOSH», електром’ясорубку, холодильник «Атлант».
Спільно з органами громадського
самоврядування, батьками вихованців,
колектив дошкільного закладу активно працював над зміцненням матеріально-технічної та навчально - методичної бази
Здійснено :
капітальний ремонт
кабінетів, коридорів , санвузлів,
цоколя.
Облаштовано :
в кожній віковій групі : дефектологічні
центри, центри розвитку тощо.
Придбано :
офтальмологічні апарати, ,
комп»ютерна і побутова
техніка , спортивне обладнання,
корекційно-розвитковий матеріал для дітей з вадами зору…
Виготовлено власними силами :
корекційні доріжки, офтальмотренажі,
рельєфно- графічні карти України, тактильні книжки за тематичними циклами,
корекційно – розвиткові атрибути .
Усі матеріальні цінності вчасно оприбутковуються .
У закладі упорядковано територію, забезпечені умови енергозбереження .
Перспективи розвитку
корекція та розвиток дітей з вадами зору у відповідності з державним
стандартом на основі забезпечення результативності здоров'язберігаючих технологій;
освоєння сучасних
технологій в процесі розвитку дітей з вадами зору ;
Міжнародна
співпраця з реабілітаційним центром м. Хелєнов країни Польща на якісно новому рівні.
Вказати проблеми закладу