Логопедична служба
закладу
Практика
роботи вчителів-логопедів закладу показала , що мовленнєві порушення у слабозорих і незрячих дітей своєрідні за виразністю, симптоматикою і
структурою.
Враховуючи таку
своєрідність вчителі – логопеди закладу: Марина Щурук, Руслана Майструк, Леонід
Салівончик працюють за такими принципами:
-
облік первинних і вторинних дефектів;
-
опора на підлягаючі
збереженню аналізатори, компоненти мовленнєвої діяльності , створення полісенсорної основи;
-
корегуюче навчання;
-
облік рівня сформованості
мовлення і структури мовленнєвого порушення;
-
формування всебічних
уявлень про оточуюче середовище з опорою на різні форми вербальної і
невербальної діяльності;
-
облік новизни, об’єму
наростаючої складності вербального матеріалу.
Організація логопедичних занять
Подолання мовленнєвих порушень у слабозорих і незрячих дітей четвертого року життя відбувається в рамках корекційного навчання У перші два тижні вересня вчителем-логопедом здійснюється діагностика стану сформованості мовленнєвих та немовленнєвих процесів у молодших дошкільників , заповнюється мовленнєва картка.
Основною формою логокорекційної роботи є логопедичне заняття, яке сприяє цілісному розвитку всіх компонентів мовлен¬нєвої системи.
Логокорекційні заняття (як підгрупові, так і індивідуальні) проводяться 5 разів на тиждень, за розкладом, складеним учителем-логопедом з урахуванням музичних, фізкультурних занять та занять вихователів і затвердженим директором. Кількість, та види підгрупових занять добираються вчителем-логопедом самостійно в залежності від психофізичних можливостей зороводепривоаних дошкільнят.
Підгрупові заняття проводяться з 3 – 4 особами. Тривалість підгрупових занять складає 10-15 хв. і містить 2-3 завдання тривалістю по 4-5 хв. Підгрупи комплектуються як за рівнем недорозвитку мовлення, так і за ступенем психофізичного розвитку в залежності від завдань різних етапів навчання.
Склад підгруп протягом року може змінюватись (перекомплектовуватись) в залежності від конкретних завдань, мети того чи іншого періоду навчання та індивідуальної успішності кожної дитини.
Тривалість індивідуальних занять 10 -15 хв. На початкових етапах роботи вчитель-логопед замінює індивідуальні заняття живим спілкуванням з дітьми, бере участь в організації та проведенні режимних моментів, прогулянок шляхом розучування рухливих ігор з мовленнєвими завданнями, що сприяє швидшому встановленню контакту з дошкільниками, налагодженню довірливих стосунків з кожною дитиною зокрема. На подальших етапах навчання
індивідуальні заняття проводяться з метою уточнення вимови звуків раннього онтогенезу, вироблення правильних артикуляцій і постановки звуків.
Подолання мовленнєвих порушень у слабозорих і незрячих дітей п’ятого – шостого року життя відбувається в рамках корекційного навчання. Логопедичні заняття є основною формою корекційного навчання і призначаються для систематичного формування та розвитку та корекції всіх компонентів мовленнєвої системи. Корекційні
заняття проводяться 5 разів на тиждень (щоденно) за розкладом, який складає логопед з урахуванням занять інших педагогів дитячого закладу. На логопедичні підгрупові заняття відводиться 20-25 хв. у першій половині дня. Логопед комплектує групи за принципом однорідності рівня мовленнєвого порушення та структури мовленнєвого дефекту. Логопед проводить 4 підгрупові заняття на тиждень з розвитку
лексики, граматики, зв’язного мовлення та з розвитку фонетико-фонематичної сторони мовлення. Останні виносяться окремо з огляду на те, що відбір дітей для цих занять відбувається не тільки за рівнем мовленнєвого розвитку, а й за станом сформованості фонетико-фонематичної сторони мовлення. Засвоєння мовленнєвого матеріалу на підгрупових фонетико-фонематичних заняттях узгоджується з матеріалом, що використовується на лексико-граматичних заняттях. Уточнення, постановка, автоматизація,
диференціація звуків проводяться на індивідуальних заняттях щодня за індивідуальним графіком логопеда. Тривалість індивідуального заняття 10-15 хв. З другого півріччя мовленнєві можливості дітей зростають, тому розвиток зв’язного мовлення поєднується з розвитком граматичної сторони мовлення. Види занять, їх кількість та тематика встановлюється логопедом з урахуванням індивідуальних особливостей дітей.
Мовний матеріал для проведення корекційних занять відбирається логопедом за наступними критеріями:
- відповідно до матеріалу, який вивчається на інших заняттях (розвиток мовлення, ознайомлення з навколишнім, формування елементарних математичних уявлень тощо);
- відповідно до завдань корекції мовленнєвої діяльності дітей згідно із зазначеними програмними вимогами;
- відповідно до потреб додаткового відпрацювання (закріплення) матеріалу з кожною дитиною на індивідуальних заняттях.
.
|